Diverse modeller og teorier til brug i virksomheder
Sponsoreret indhold
Modeller & Teorier
Grupper:
Forming, Storming, Norming, Performing, Adjouring
Rollefordeling og personlighed (Belbins 9, DiSC, MBTi)
Kultur
Kultur, Virksomhedskultur, Organisationsstruktur
Kultur (Dannelse, Kunst & Oplevelse, Vaner & Tradition, Tillært adfærd, Gruppeadfærd, Kampråb, Rangorden, Fremmedgørelse, Gruppeidentitet) (Gottfried – Alle har en kultur: Sprog, Religion, Tænkning, Videnskab, Politik, Normer, osv.) Subkultur (Fx. Hip Hop, Grunge, Hippie osv – historie, fysiske kendetegn, livsstil osv.)
Organisationsstruktur
Den grundlæggende og stabile arbejdsdeling og koordination
Typer af organisationsstrukturer:
Mintzberg & Matrix
Organisationstype
Kombination af ovennævnte faktorer. Mekanisk vs. Organisk struktur
Mekanisk: Fast arbejdsdeling og koordination via et hieraki. Velegnet til løsning af simple, gentagne opgaver der optræder i større mængder.
Organisk: Flydende arbejdsdeling og uformel koordination mellem organisations medlemmer og er velegnet til løsning af komplekse engangsopgaver.
Organisationskultur
Socialt system hvor der udvikles fælles værdier, holdning og normer
Kan komme fra lederne eller fra medarbejderne
Kommer til udtryk i omgangsformer, kommunikation og fysiske artefakter
Hvilket formål: sikrer intern koordination, samarbejde og ekstern tilpasning
Virksomhedskultur – Hvad påvirker?
Værdier i omgivelserne
Medarbejdernes egenart
Virksomhedens egenart
Virksomhedstype og værdigrundlag
Hofstede’s 5+1 dimensioner
Magtbalance, Struktureringsbehov, Individuelle/kollektive træk, Maskuline/feminine værdier, Tidsdimension, Hedoisme/tilbageholdenhed
Schein’s Kulturteori
Artefakter (Bygningner og Indretning, Påklædning, Logo og Slogan)
Værdier og Normer (Værdier og Holdninger, Normer og Regler, Sprog, Jargon og Humor)
Grundlæggende antagelser (Opfattelse af menneskets natur og handlinger, omgivelser, naturen, tid og sandhed)
Blooms Taxonomi
Trin 6:
Vurdere bedømme ud fra forskellige kriterier opstille normer/handleforskrifter
Trin 5:
Syntetisere gå fra dele til helhed, fortolke
Trin 4:
Analysere nedbryde i dele, skille, se system/struktur
Trin 3:
Anvende afprøve, bruge
Trin 2:
Forstå forklare med egne ord
Trin 1:
Vide, referere, parafrasere, genkende
➡️ Læs de seneste business-nyheder på Business24.dk ⬅️
Strategi, Mission & Vision
Strategi (En plan for en ønsket fremtid, som et fx et bestemt mål)
Strategisk planlægning
Marketingsbegrebet, Strategisk platform, Overordnet strategi, Markedsanalyse, Markedsføringsstrategi, Markedsføringsplan
Vision (Mentalt billede af en ønsket fremtid. Stræber mod at opnå…)
Mission (Virksomhedens idé. Hvilket behov ønsker de at dække hos kunden – og hvordan)
Kortfattet (3-4 linier), Bæredygtigt (økonomisk realistisk), Behov & ønsker (kundeorienteret), Særpræg (Unik i forhold til konkurrenter)
SWOT
Interne forhold (Styker og svagheder)
Eksterne forhold (Muligheder og trusler)
TOWS (kombineret med SWOT)
Innovation
Udvikling af ny ide og dens realisering i praksis
Revolution vs. evolution
(For)bruger dreven innovation
Kreativitet og innovation
Kræver kreativitet og innovation. Viden og erfaring. Motivation. Passion. Metoder og værktøjer.
De Bono (6 thinking hats) – til idé generering.
Projektledelse & SCRUM
Unikt i forhold rutineopgaver
Konkret mål samt formål
Egen organisation
Tidsmæssigt afgrænset (start og slut dato)
Planlægge, organisere og styre en afsat mængde ressourcer frem imod et fastlagt mål og formål
Ønsker – Analyse – Design – Implementering – Test – Drift
SCRUM som projektledelse
Agil metode
Process, roller og værktøjer
SCRUM: Processen
SCRUM: Roller
Produkt ejer – hvem bestemmer hvad der skal bygges
SCRUM team – hvem bygger produktet
SCRUM master – hvem styrer processen
SCRUM: Metoder og værktøjer
Produkter (Product backlog, Sprint backlog, Burn-down chart)
Møder (Sprint planning, Daily SCRUM, Sprint review)
Strategi, Kreative processer, Teamwork
Strategier (Process og typer)
Strategisk analyse (SWOT/TOWS/PEST) – Strategisk beslutning (Evaluering af alternativer – valg af strategi) – Implementering af strategi (Gennemfører forandringer: ledelse, struktur, kultur, ressourcer)
PEST
Brand strategi (i forhold til kampagnesites og apps)
Blue Ocean Strategy (ift. innovation)
Digital strategi (ift. kommunikation)
Strategi til digital strategi
Cross media (Hvem, Hvorfor, Hvordan)
Responsive web og content first
Kreative processer
Idé process fra start til slut (Skabe – Vurdere – Forbedre – Beskrive)
Idé udvikling
Forstå opgaven – GUL zone.
Undersøg opgaven fra flere vinkler
Afdæk problemstillinger og udvælg én
Klargør formålet med den kreative process
Øvelser: Helikopteren, Fiskebensdiagrammet, Brugsanalyse/Produkttest
Idékarrusel
Varemærkeassociation
Drømmeinterview
Legetøjsscennarie
Vurdere idéer – RØD zone)
Udvælg idéer
Være realiserbar, rentabel og anvendelig
Start med grovsortering
Idégruppering og -sammenfatning
Mini SWOT til hver idé
Spindelvævsdiagram
Rangering (pointgivning i tabel. 1 til 5 points)
Fokus niveauer
Formål (hvilken opgave skal produktet opfylde hos kunden)
Funktion (hvad skal produktet kunne gøre for kunden)
Form (hvilken form understøtter bedst produktets formål og funktioner)
Innovation og Implementering
Situationsanalyse, Værdiskabelse, Innovation, Implementering
Siruationsanalyse – Optimering – Værdiskabelse
Eksempel på opgava fra skolen
En nyskabelse der frembringer økonomisk værdi (Darsø/Schumpeter)
Udvikling af en ny idé og dens realisering i praksis
Innovation er processen fra idéskabelse til værdiskabelse
Schumpeter
Revolution vs. Evolution
Kreativ destruktion (ødelægger for at opbygge)
Citat om innovation af Henry Ford: “If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”
– Hvad sætter gang i innovation?
Richard Branson
“There is no point in starting your own business unless you do it out of a sense of frustration.”
Forbruger dreven innovation / co-creation
Fx. mountainbiken blev opfundet af brugere der havde brug den type cykle, men den fandtes ikke. Cyklen blev skabt ud af behovet og ikke en idé eller opfindelse.
Spørgsmål fra innovations-hofnaren:
Generer ideer og kreative løsningsforslag
Letter samarbejdet ved at man kan bygge videre på hinandens ideer, så det bliver gruppens
Afslappet, uformel metode
– Vurdering af ideer
Kommunikation
Grundlæggende (digital) kommunikations teori
Skriv til web
Segmentering, målgrupper og personas
Customer insights
Valid indsamling af kvalitativ og kvantitativ indslamling/“erfaringer”/statistik/interviews
Informationsarkitektur
Levere den rigtige kommunikation så brugeren føler sig mødt. Test at modtageren forstår det ønskede budskab.
Præsentationsteknik
Problemformulering
Porters Five Forces
Design
Interaktion