Diverse modeller og teorier til brug i virksomheder

Diverse modeller og teorier til brug i virksomheder

Modeller & Teorier

  • Grupper:
    • Forming, Storming, Norming, Performing, Adjouring
    • Rollefordeling og personlighed (Belbins 9, DiSC, MBTi)
  • Kultur
    • Kultur, Virksomhedskultur, Organisationsstruktur
      • Kultur (Dannelse, Kunst & Oplevelse, Vaner & Tradition, Tillært adfærd, Gruppeadfærd, Kampråb, Rangorden, Fremmedgørelse, Gruppeidentitet) (Gottfried – Alle har en kultur: Sprog, Religion, Tænkning, Videnskab, Politik, Normer, osv.) Subkultur (Fx. Hip Hop, Grunge, Hippie osv – historie, fysiske kendetegn, livsstil osv.)
    • Organisationsstruktur
      • Den grundlæggende og stabile arbejdsdeling og koordination
      • Typer af organisationsstrukturer:

Mintzberg & Matrix

Mintzberg og Matrix

    • Organisationstype
      • Kombination af ovennævnte faktorer. Mekanisk vs. Organisk struktur
        • Mekanisk: Fast arbejdsdeling og koordination via et hieraki. Velegnet til løsning af simple, gentagne opgaver der optræder i større mængder.
        • Organisk: Flydende arbejdsdeling og uformel koordination mellem organisations medlemmer og er velegnet til løsning af komplekse engangsopgaver.
    • Organisationskultur
      • Socialt system hvor der udvikles fælles værdier, holdning og normer
      • Kan komme fra lederne eller fra medarbejderne
      • Kommer til udtryk i omgangsformer, kommunikation og fysiske artefakter
      • Hvilket formål: sikrer intern koordination, samarbejde og ekstern tilpasning
  • Virksomhedskultur – Hvad påvirker?
    • Værdier i omgivelserne
    • Medarbejdernes egenart
    • Virksomhedens egenart
    • Virksomhedstype og værdigrundlag
  • Hofstede’s 5+1 dimensioner
    • Magtbalance, Struktureringsbehov, Individuelle/kollektive træk, Maskuline/feminine værdier, Tidsdimension, Hedoisme/tilbageholdenhed
  • Schein’s Kulturteori
    • Artefakter (Bygningner og Indretning, Påklædning, Logo og Slogan)
    • Værdier og Normer (Værdier og Holdninger, Normer og Regler, Sprog, Jargon og Humor)
    • Grundlæggende antagelser (Opfattelse af menneskets natur og handlinger, omgivelser, naturen, tid og sandhed)
  • Blooms Taxonomi

Trin 6: 

Vurdere bedømme ud fra forskellige kriterier opstille normer/handleforskrifter

Trin 5: 

Syntetisere gå fra dele til helhed, fortolke

Trin 4: 

Analysere nedbryde i dele, skille, se system/struktur

Trin 3:

Anvende afprøve, bruge

Trin 2: 

Forstå forklare med egne ord

Trin 1: 

Vide, referere, parafrasere, genkende  

➡️ Læs de seneste business-nyheder på Business24.dk ⬅️

  • Virksomhedsanalyse

    • Strategi, Mission & Vision
      • Strategi (En plan for en ønsket fremtid, som et fx et bestemt mål)
      • Strategisk planlægning
        • Marketingsbegrebet, Strategisk platform, Overordnet strategi, Markedsanalyse, Markedsføringsstrategi, Markedsføringsplan
    • Vision (Mentalt billede af en ønsket fremtid. Stræber mod at opnå…)
    • Mission (Virksomhedens idé. Hvilket behov ønsker de at dække hos kunden – og hvordan)
      • Kortfattet (3-4 linier), Bæredygtigt (økonomisk realistisk), Behov & ønsker (kundeorienteret), Særpræg (Unik i forhold til konkurrenter)
  • SWOT

    • Interne forhold (Styker og svagheder)
    • Eksterne forhold (Muligheder og trusler)
  • TOWS (kombineret med SWOT)

  • Innovation
    • Udvikling af ny ide og dens realisering i praksis
    • Revolution vs. evolution
    • (For)bruger dreven innovation
  • Kreativitet og innovation
    • Kræver kreativitet og innovation. Viden og erfaring. Motivation. Passion. Metoder og værktøjer.
  • De Bono (6 thinking hats) – til idé generering.
  • Projektledelse & SCRUM
    • Projekt
      • Unikt i forhold rutineopgaver
      • Konkret mål samt formål
      • Egen organisation
      • Tidsmæssigt afgrænset (start og slut dato)

  • Projektledelse
    • Planlægge, organisere og styre en afsat mængde ressourcer frem imod et fastlagt mål og formål
  • Vandfaldsmetoden
    • Ønsker – Analyse – Design – Implementering – Test – Drift
  • SCRUM
    • SCRUM som projektledelse
    • Agil metode
    • Process, roller og værktøjer
      • SCRUM: Processen
      • SCRUM: Roller
          • Produkt ejer – hvem bestemmer hvad der skal bygges
          • SCRUM team – hvem bygger produktet
          • SCRUM master – hvem styrer processen
      • SCRUM: Metoder og værktøjer
          • Produkter (Product backlog, Sprint backlog, Burn-down chart)
          • Møder (Sprint planning, Daily SCRUM, Sprint review)
  • SCRUM & Baby SCRUM 

  • Virksomhedsanalyse 2
    • Strategi, Kreative processer, Teamwork
  • Sammensætning af teams
    • MBTi (4 parametre)
  • Strategier (Process og typer)
    • Strategisk analyse (SWOT/TOWS/PEST) – Strategisk beslutning (Evaluering af alternativer – valg af strategi) – Implementering af strategi (Gennemfører forandringer: ledelse, struktur, kultur, ressourcer)

PEST 

  • Typer af strategier
    • Brand strategi (i forhold til kampagnesites og apps)
    • Blue Ocean Strategy (ift. innovation) 
    • Digital strategi (ift. kommunikation)
      • Strategi til digital strategi
      • Cross media (Hvem, Hvorfor, Hvordan)
      • Responsive web og content first
  • Kreative processer
    • Idé process fra start til slut (Skabe – Vurdere – Forbedre – Beskrive)
    • Idé udvikling
        • Forstå opgaven – GUL zone.
              • Undersøg opgaven fra flere vinkler
              • Afdæk problemstillinger og udvælg én
              • Klargør formålet med den kreative process
                  • Øvelser: Helikopteren, Fiskebensdiagrammet, Brugsanalyse/Produkttest
        • Skabe idéer – GRØN zone.
              • Idékarrusel
              • Varemærkeassociation
              • Drømmeinterview
              • Legetøjsscennarie
        • Vurdere idéer – RØD zone)
              • Udvælg idéer
              • Være realiserbar, rentabel og anvendelig
              • Start med grovsortering
              • Idégruppering og -sammenfatning
              • Mini SWOT til hver idé
              • Spindelvævsdiagram
              • Rangering (pointgivning i tabel. 1 til 5 points)
    • Fokus niveauer
        • Formål (hvilken opgave skal produktet opfylde hos kunden)
        • Funktion (hvad skal produktet kunne gøre for kunden)
        • Form (hvilken form understøtter bedst produktets formål og funktioner)
  • Dokumentation
  • Innovation og Implementering
      • Situationsanalyse, Værdiskabelse, Innovation, Implementering
          • Siruationsanalyse – Optimering – Værdiskabelse
              • Eksempel på opgava fra skolen 
  • Hvad er innovation?
      • En nyskabelse der frembringer økonomisk værdi (Darsø/Schumpeter)
      • Udvikling af en ny idé og dens realisering i praksis
      • Innovation er processen fra idéskabelse til værdiskabelse

Schumpeter

Revolution vs. Evolution

Kreativ destruktion (ødelægger for at opbygge)

Citat om innovation af Henry Ford: “If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”

  • Evolution
      • Ré-kombiner

– Hvad sætter gang i innovation?

Richard Branson

“There is no point in starting your own business unless you do it out of a sense of frustration.”

  • Forbruger dreven innovation / co-creation
      • Fx. mountainbiken blev opfundet af brugere der havde brug den type cykle, men den fandtes ikke. Cyklen blev skabt ud af behovet og ikke en idé eller opfindelse.
  • Spørgsmål fra innovations-hofnaren:
  • Idégenerering

Generer ideer og kreative løsningsforslag

Letter samarbejdet ved at man kan bygge videre på hinandens ideer, så det bliver gruppens

Afslappet, uformel metode

– Vurdering af ideer

Kommunikation

  • Grundlæggende (digital) kommunikations teori
    • Semiotik
  • Skriv til web
    • X
  • Segmentering, målgrupper og personas
    • X
  • Customer insights
    • Valid indsamling af kvalitativ og kvantitativ indslamling/“erfaringer”/statistik/interviews
  • Informationsarkitektur
    • Levere den rigtige kommunikation så brugeren føler sig mødt. Test at modtageren forstår det ønskede budskab.
  • Præsentationsteknik
    • X
  • Problemformulering
    • X
  • Porters Five Forces

Design

  • Responsive web
    • X

Interaktion

  • Box model
    • X

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.