Diverse modeller og teorier til brug i virksomheder
Sponsoreret indhold
Modeller & Teorier
- Grupper:
- Forming, Storming, Norming, Performing, Adjouring
- Rollefordeling og personlighed (Belbins 9, DiSC, MBTi)
- Kultur
- Kultur, Virksomhedskultur, Organisationsstruktur
- Kultur (Dannelse, Kunst & Oplevelse, Vaner & Tradition, Tillært adfærd, Gruppeadfærd, Kampråb, Rangorden, Fremmedgørelse, Gruppeidentitet) (Gottfried – Alle har en kultur: Sprog, Religion, Tænkning, Videnskab, Politik, Normer, osv.) Subkultur (Fx. Hip Hop, Grunge, Hippie osv – historie, fysiske kendetegn, livsstil osv.)
- Organisationsstruktur
- Den grundlæggende og stabile arbejdsdeling og koordination
- Typer af organisationsstrukturer:
Mintzberg & Matrix

-
- Organisationstype
- Kombination af ovennævnte faktorer. Mekanisk vs. Organisk struktur
- Mekanisk: Fast arbejdsdeling og koordination via et hieraki. Velegnet til løsning af simple, gentagne opgaver der optræder i større mængder.
- Organisk: Flydende arbejdsdeling og uformel koordination mellem organisations medlemmer og er velegnet til løsning af komplekse engangsopgaver.
- Organisationskultur
- Socialt system hvor der udvikles fælles værdier, holdning og normer
- Kan komme fra lederne eller fra medarbejderne
- Kommer til udtryk i omgangsformer, kommunikation og fysiske artefakter
- Hvilket formål: sikrer intern koordination, samarbejde og ekstern tilpasning
- Virksomhedskultur – Hvad påvirker?
- Værdier i omgivelserne
- Medarbejdernes egenart
- Virksomhedens egenart
- Virksomhedstype og værdigrundlag
- Hofstede’s 5+1 dimensioner
- Magtbalance, Struktureringsbehov, Individuelle/kollektive træk, Maskuline/feminine værdier, Tidsdimension, Hedoisme/tilbageholdenhed
- Schein’s Kulturteori
- Artefakter (Bygningner og Indretning, Påklædning, Logo og Slogan)
- Værdier og Normer (Værdier og Holdninger, Normer og Regler, Sprog, Jargon og Humor)
- Grundlæggende antagelser (Opfattelse af menneskets natur og handlinger, omgivelser, naturen, tid og sandhed)
- Blooms Taxonomi
Trin 6:
Vurdere bedømme ud fra forskellige kriterier opstille normer/handleforskrifter
Trin 5:
Syntetisere gå fra dele til helhed, fortolke
Trin 4:
Analysere nedbryde i dele, skille, se system/struktur
Trin 3:
Anvende afprøve, bruge
Trin 2:
Forstå forklare med egne ord
Trin 1:
Vide, referere, parafrasere, genkende

➡️ Læs de seneste business-nyheder på Business24.dk ⬅️
-
- Strategi, Mission & Vision
-
-
- Strategi (En plan for en ønsket fremtid, som et fx et bestemt mål)
- Strategisk planlægning
- Marketingsbegrebet, Strategisk platform, Overordnet strategi, Markedsanalyse, Markedsføringsstrategi, Markedsføringsplan
-
- Vision (Mentalt billede af en ønsket fremtid. Stræber mod at opnå…)
- Mission (Virksomhedens idé. Hvilket behov ønsker de at dække hos kunden – og hvordan)
-
-
- Kortfattet (3-4 linier), Bæredygtigt (økonomisk realistisk), Behov & ønsker (kundeorienteret), Særpræg (Unik i forhold til konkurrenter)
-
SWOT
- Interne forhold (Styker og svagheder)
- Eksterne forhold (Muligheder og trusler)
-
TOWS (kombineret med SWOT)
- Innovation
- Udvikling af ny ide og dens realisering i praksis
- Revolution vs. evolution
- (For)bruger dreven innovation
- Kreativitet og innovation
- Kræver kreativitet og innovation. Viden og erfaring. Motivation. Passion. Metoder og værktøjer.
- De Bono (6 thinking hats) – til idé generering.
- Projektledelse & SCRUM
-
-
- Unikt i forhold rutineopgaver
- Konkret mål samt formål
- Egen organisation
- Tidsmæssigt afgrænset (start og slut dato)

-
- Planlægge, organisere og styre en afsat mængde ressourcer frem imod et fastlagt mål og formål
-
- Ønsker – Analyse – Design – Implementering – Test – Drift
-
- SCRUM som projektledelse
- Agil metode
- Process, roller og værktøjer
-
-
- SCRUM: Processen
- SCRUM: Roller
-
-
-
-
- Produkt ejer – hvem bestemmer hvad der skal bygges
- SCRUM team – hvem bygger produktet
- SCRUM master – hvem styrer processen
-
-
- SCRUM: Metoder og værktøjer
-
-
-
-
- Produkter (Product backlog, Sprint backlog, Burn-down chart)
- Møder (Sprint planning, Daily SCRUM, Sprint review)

-
- Strategi, Kreative processer, Teamwork
- Strategier (Process og typer)
-
- Strategisk analyse (SWOT/TOWS/PEST) – Strategisk beslutning (Evaluering af alternativer – valg af strategi) – Implementering af strategi (Gennemfører forandringer: ledelse, struktur, kultur, ressourcer)
PEST
-
- Brand strategi (i forhold til kampagnesites og apps)
- Blue Ocean Strategy (ift. innovation)
-
- Digital strategi (ift. kommunikation)
-
-
- Strategi til digital strategi
- Cross media (Hvem, Hvorfor, Hvordan)
- Responsive web og content first
- Kreative processer
-
- Idé process fra start til slut (Skabe – Vurdere – Forbedre – Beskrive)
- Idé udvikling
-
-
-
- Forstå opgaven – GUL zone.
-
-
-
-
-
-
- Undersøg opgaven fra flere vinkler
- Afdæk problemstillinger og udvælg én
- Klargør formålet med den kreative process
-
- Øvelser: Helikopteren, Fiskebensdiagrammet, Brugsanalyse/Produkttest
-
-
-
-
-
-
- Idékarrusel
- Varemærkeassociation
- Drømmeinterview
- Legetøjsscennarie
-
-
-
- Vurdere idéer – RØD zone)
-
-
-
-
-
-
- Udvælg idéer
- Være realiserbar, rentabel og anvendelig
- Start med grovsortering
- Idégruppering og -sammenfatning
- Mini SWOT til hver idé
- Spindelvævsdiagram
- Rangering (pointgivning i tabel. 1 til 5 points)
- Fokus niveauer
-
- Formål (hvilken opgave skal produktet opfylde hos kunden)
- Funktion (hvad skal produktet kunne gøre for kunden)
- Form (hvilken form understøtter bedst produktets formål og funktioner)
- Innovation og Implementering
-
- Situationsanalyse, Værdiskabelse, Innovation, Implementering
-
- Siruationsanalyse – Optimering – Værdiskabelse
-
- Eksempel på opgava fra skolen
-
-
- En nyskabelse der frembringer økonomisk værdi (Darsø/Schumpeter)
- Udvikling af en ny idé og dens realisering i praksis
- Innovation er processen fra idéskabelse til værdiskabelse
Schumpeter
Revolution vs. Evolution
Kreativ destruktion (ødelægger for at opbygge)
Citat om innovation af Henry Ford: “If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”
– Hvad sætter gang i innovation?
Richard Branson
“There is no point in starting your own business unless you do it out of a sense of frustration.”
- Forbruger dreven innovation / co-creation
-
- Fx. mountainbiken blev opfundet af brugere der havde brug den type cykle, men den fandtes ikke. Cyklen blev skabt ud af behovet og ikke en idé eller opfindelse.
- Spørgsmål fra innovations-hofnaren:
Generer ideer og kreative løsningsforslag
Letter samarbejdet ved at man kan bygge videre på hinandens ideer, så det bliver gruppens
Afslappet, uformel metode
– Vurdering af ideer
Kommunikation
- Grundlæggende (digital) kommunikations teori
- Skriv til web
- Segmentering, målgrupper og personas
- Customer insights
- Valid indsamling af kvalitativ og kvantitativ indslamling/“erfaringer”/statistik/interviews
- Informationsarkitektur
- Levere den rigtige kommunikation så brugeren føler sig mødt. Test at modtageren forstår det ønskede budskab.
- Præsentationsteknik
- Problemformulering
- Porters Five Forces
Design
Interaktion