Sponsoreret indhold
Mange vil mene, at en virksomhed ikke eksisterer, så længe den ikke findes på de sociale medier. Med Facebook, som det mest dominerende sociale medie i Danmark, bliver det et effektivt redskab til at opnå flere følgere samt øge sin konkurrenceevne. Stærkt efterfulgt af Facebook kommer Youtube, Instagram og Snapchat, som lige nu er et brandvarmt marked med mange potentielle købere.
Mulighederne er mange, og vi kommer ikke udenom, at tid brugt på digital markedsføring via sociale medier aldrig er spildt tid.
Det kan for nogle virke uoverkommeligt at skulle fokusere på, hvilket udtryk virksomheden skal signalere på sociale medier. Det er vigtigt, at der på forhånd lægges en klar strategi, som bliver en fast del af virksomheden og som kan bruges på at blive genkendt blandt mange hundrede andre virksomheder, som dagligt arbejder hårdt for at blive set på sociale medier.
Flere virksomheder bruger usikrede finansieringsmuligheder til driften, som svarer til B2C-markedets små kvick-lån, for at investere det i etableringen af virksomhedens grafik og visualitet. Ved at optage lån kommer man hurtigere i gang med designet af virksomheden, fremfor dem der sparer op.
Formålet med lånet kan være at finde den rette vinkel og evt. få hjælp af professionelle som hjælper med at skabe identitet af ens virksomhed. Dette betyder, at når de sociale medier skal indtages, bliver det nemmere for kunderne at skille fårene fra bukkene, og genkende det unikke ved netop dit koncept.
Arbejdet med social medier er desuden en nem måde at skabe forbindelse til nye virksomheder samt vedligeholdelse af allerede eksisterende netværk. Din virksomhed er kun en prik i et online univers, og hvis ikke din prik sammenkobles med en anden prik, vil du opnå større udfordringer med at nå ud til nye kunder.
Det er nødvendigt, især for mindre virksomheder, at holde fokus og starte med et socialt medie af gangen. Start med det mest oplagte, og efter din virksomhed har fundet sig til rette her, kan du udvide til andre medier.
En forudsætning for at etablere sig solidt på sociale medier er, at du på forhånd skal have kendskab til din målgruppe. Herfra kan du lægge den rigtige strategi og segmentere direkte hertil. Det er en af de væsentligste succesfaktorer for virksomheder, som markedsfører sig gennem sociale medier.
Du kan ikke arbejde med brand building foruden kendskab til, hvem du ville ramme med dit produkt eller service. De brands, der overholder de spilleregler der finder sted på sociale medier, vil opnå langt større forståelse blandt følgerne.
Det nytter ikke at poste din næste historie en tirsdag nat, hvis din målgruppe ikke er online på det tidspunkt. Undersøg hvornår på ugen og på hvilket tidspunkt flest er online, da du ellers vil risikere, at dit opslag ikke bliver set.
Gennem sociale medier får du mulighed for at fortælle en historie, som spredes ud til dine følgere. Når en virksomhed forbindes med en positiv historie, vil kunderne være mere tilbøjelige til at købe dit produkt eller service. De får nemlig en fornemmelse for, hvem din virksomhed er, og kundeloyaliteten vil automatisk stige.