Affiliate Marketing for annoncører – Sådan kommer du i gang

affiliate marketing

Affiliate Marketing for annoncører – Sådan kommer du i gang

Affiliate Marketing er en voksende industri inden for digital markedsføring.

Det er populært, fordi det:

  1. Kræver meget lidt af annoncøren
  2. Er værdiskabende for kunderne
  3. Har tydelige målsætninger og effekt

Men hvordan kommer man i gang som affiliate-annoncør? Og hvad i grunden er affiliate marketing?

Hvad er affiliate marketing?

Affiliate Marketing er en form for markedsføring af dine produkter, hvor du kun betaler for organisk trafik, der faktisk skaber salg. 

Det betyder, at du undgår at betale forgæves for reklamer eller annoncer, der ikke får flere besøgende i butikken. 

En affiliateside kan eksempelvis være en sammenligningsside for a-kasser, hvor man hurtigt og nemt kan sammenligne to a-kasser på pris, medlemstilfredshed og ekspertiseområde. 

Eller en anmeldelse af VPN-tjenester, hvor man kan læse om fordele og ulemper ved de forskellige udbydere – og måske finde en rabatkode eller to.

Hvordan gør man?

Som annoncør er dit job blot at melde dig ind i et affiliate netværk. Det er et netværk, som bliver benyttet af nyhedsmedier, nichesider og andre affiliate-partnere eller forlæggere, der har et publikum, som er relevant for dine produkter eller ydelser.

Netværket står også for at spore trafikken og de efterfølgende salg. Den data er tilgængelig for dig og de specifikke affiliate-partnere. 

Det betyder, at du ikke selv skal stå for at måle på konverteringerne. Du skal blot betale kommission, når der går et salg igennem.

Man kan køre affiliate marketing uden et netværk, men netværkerne er ofte at foretrække, fordi de er upartiske og tager sig af meget af det tekniske arbejde såsom affiliate links.

Hvad er et affiliate link?

Et affiliate link er et link fra en affiliate partner til en annoncør. 

Det link indeholder et unikt ID eller en anden form for sporing, som sikrer, at man kan se, hvor linket stammer fra. Det fungerer meget på samme vis som de cookies, du ellers finder på hjemmesider, hvor man kan se om de besøgende kommer fra Facebook eller Google – og hvordan de opfører sig, når de kommer ind på siden.

God affiliate marketing er uafhængig og værdiskabende for de besøgende

Dette punkt er mest for affiliate-partneren end annoncørerne. Men som annoncør er det stadig godt at vide, hvad der kendetegner en god – og en dårlig – affiliateside.

God affiliate marketing handler i virkeligheden om content marketing – altså at skabe relevant og nyttigt indhold, der hjælper ens kunder med at løse et problem eller bruge et produkt.

For affiliatesider, handler det i høj grad om at sammenligne forskellige ydelser og produkter, så kunderne har lettere ved at finde præcis det, som passer til deres behov.Det er også vigtigt, at siden er transparent og uafhængig. Selvom man kan fristes til at bruge sider, der favoriserer ens egne produkter, vil de ofte være utroværdige i læserens øjne – og i værste tilfælde blive straffet af Google, fordi de ikke har ordentligt styr på retningslinjerne for god SEO.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.