SEO for begyndere – Bliv fundet på Google

SEO for begyndere – Bliv fundet på Google

Sponsoreret

Hvis du ikke kan findes på Google, findes du så overhovedet?

De fleste virksomheder kan ligge nr. 1 på deres eget navn – men hvad med deres produkter, deres kunders spørgsmål eller problemer og en række andre relevante søgninger?

Hvilke søgeord vil du ligge nummer 1 på Google på?

Det kræver SEO.

I denne artikel giver vi dig et kort roadmap over det, du selv kan gøre for at få en succesfuld hjemmeside – uden at være en kodende HTML-haj eller have leads og forbindelser på alle de stærke sider.

Find dine keywords

Keywordanalyse er kerne i al SEO.

Arbejdet går i sin enkelthed ud på at finde ud af, hvad din potentielle kunder leder efter – og hvilke ord de bruger. Det kan du ofte blive klogere på med diverse betalingsværktøjer, men du vil også kunne komme på en række keywords uden at betale én krone.

Start et Excel- eller Google Sheet-ark op. Herefter går du ind på Google, og slet og ret begynder at google dit eget produkt eller ydelser. Hvad ligger i toppen? Hvilke ord bruger de i overskrifter og under-overskrifter? Top 1-resultaterne kan fortælle dig meget om, hvad der virker, samt hvilke keywords, der er værd at gå efter.

Du kan også bruge din egen viden om dine kunder og Google Ads. Ved at oprette en Ads-konto, vil du kunne se den overordnede mængde af trafik, som enkelte keywords trækker fra måned til måned. Helt uden at betale.

Lav nyttigt og værdiskabende indhold

Når du har lavet din keywordanalyse, er det tid til at producere indhold, der er målrettet det keyword. 

Det gør du ved at udforme indhold (tekster, grafikker, video, interaktive værktøjer m.m.), som rammer behovet, der ligger bag de enkelte søgninger.

Det indhold skal være relevant, værdiskabende og gerne sætte din ekspertise lidt i spil. Vis hvad du ved, og besvar de spørgsmål, som brugerne har. 

En søgning som hastighedstest har eksempelvis næsten 150.000 søgninger om måneden. Hvad ligger i toppen her? Det gør Bredbånd.dks hastighedstest, hvormed man gratis kan tjekke, hvor hurtigt ens internet er.

Det fortæller os, at folk nok referer til hastigheden på en internetforbindelse, når de laver en søgning på “hastighedstest”, og at de gerne vil tjekke deres egen. Du vil derfor næppe kunne rangere på det keyword, medmindre du kan tilbyde den ydelse.

Hvis man derimod laver en søgning på “mobilselskaber”, leder man højst sandsynlig efter en liste over danske teleselskaber, som tilbyder mobiltelefoni.

Ved at kende intentionen bag søgningen, kan du altså lave præcis det indhold, brugerne leder efter. Det er kendetegnet for godt indhold.

Teknisk optimering af hjemmesiden

Den tekniske optimering afhænger i høj grad af din side og CMS.

CMS står for “Content Management System” og er selve det system, du har bygget din hjemmeside i. Det kan eksempelvis være WordPress, Drupal, Joomla, Squarespace, SiteCore osv.

Der er dog nogle generelle råd til teknisk optimering efter SEO.

Site Speed, altså hvor hurtigt din side loader, er blandt de vigtigste. Du kan altid tjekke din sides hastighed med Googles egen PageSpeed-værktøj. Værktøjet kommer også med anbefalinger til, hvordan du forbedrer siden.

Du bør også sørge for, at din side har et SSL-certifikat. Mange hosting-tjenester og -hoteller (hvor du købte dit domæne) vil dog have klaret det for dig. Men tjek stadig, at det er aktiveret på din side (det lille låseikon i toppen af browseren ved siden af din hjemmesides adresse).

Du kan også nå langt med metabeskrivelser og SEO-titler. Det er den tekst, som er synlig i Google-søgningerne. Ved at inkludere dit keyword og skrive en skarp salgstekst, vil du hurtigt kunne se resultater – også selvom du ikke ligger nr. 1.

Ekstra pro tip: Brug struktureret data

Et ekstra tip til den tekniske del af din SEO er struktureret data. Nu bliver det måske lidt nørdet for en begynderguide som denne, men hæng på. Hvis du får implementeret det, får du et stort forspring i forhold til dine konkurrenter. 

Struktureret data er en bestemt måde at skrive koden på din hjemmeside på. Hvis koden er skrevet som struktureret data, læser søgemaskinerne bedre sine URL’er og kan indsætte elementer fra din URL direkte i søgeresultatet. Det kan f.eks. være billeder, kontaktinformationer, anmeldelser fra Trustpilot eller beskrivelser af produkter. 

Eksempelvis bruger Kappas webshop struktureret data til bl.a. at få vist deres produkter, priser og valuta på deres tøj. 

Med struktureret data kan du derfor få vist dine produkter i direkte i Googles søgeresultater. Dine sider fylder derfor rent visuelt mere og er lettere at spotte (og klikke på) for potentielle kunder. 

Struktureret data er ikke så kompliceret, som det måske lyder. Overordnet set skal du vælge, hvilken type struktureret data, du vil bruge. Det har Google en oversigt og vejledning til her

Hvordan du tilføjer structured data, kommer an på dit CMS. Måske findes der et plugin, du kan downloade og følge deres anvisninger. Ellers kan du bruge Google’s Structured Data Markup Helper. Her guides du godt igennem til, hvad du skal trykke på og kopiere ind. 

Følg din udvikling

SEO er intet uden resultater. Det er derfor vigtigt, at du får opsat et analyseværktøj, der kan måle trafikken på din side – og hvor den kommer fra. Du kan blandt andet bruge Googles egen Analytics og Search Console.

Sæt nogle mål for din SEO. Uden konkrete mål vil du have svært ved at holde styr på, hvad der virker. Bare husk, at SEO er en langsigtet strategi. Afkastet for dit arbejde kan i mange tilfælde først være tydeligt efter flere måneder. Men når arbejdet først er gjort, vil du ikke skulle poste flere penge i de samme annoncer og arbejde, som du oplever det med traditionelle reklamer på nettet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.