Tuckmans model og 5 faser | Teams – udvikling i grupper

tuckmantransforming

Tuckmans model og 5 faser | Teams – udvikling i grupper

Tuckmans model

5 faser

Forming

Gruppen struktureres, man lære hinanden at kende, organiser gruppen, uddel roller, skab rutiner og præciser opgaven.

  • Negativt:
  • Positivt:

Storming

Finde sin plads, lederstil udfordres, der kan ske gnidninger når folk skal finde deres pladser. Der stilles spørgsmålstegn ved opgavens elementer.

  • Kan man acceptere den givne rolle. Kan folk blive enige? Alle skal være “enige” og ikke kun personlig succes.
  • Ved konflikter kommer man evt. mere i dybden med formålet/opgaven. Der kan findes nye pladser til folk der alligevel ikke har fået den rigtige rolle.

Norming

Kanterne rundes. Anerkendelse gruppen imellem. Stabilisering. Der opnåes en fælles plan og mål.

  • Det kreative kan gå i stampe, når rollerne er fundet og man falder til ro og går ned i gear.
  • Man hjælper bedre dem man kender, end dem man ikke kender (teambuilding). Man kender sin rolle indgående og kan finde ro i det, og komme videre/igang.

Performing

Konstruktivt arbejde. Gruppen fungere som helhed. Motiverede gruppemedlemmer. Mulighed for at fokusere på opgaven. Gruppen er klar til at løse opgaven.

  • Gruppen kan blive for tryg/blind ved opgaven. Udviklingen kan gå istå, hvis ikke der er lidt pres på. Risiko for at blive fór produktiv og miste øje for målet. Husk at arbejde i gruppen og ikke blive for selvstændige.

Adjourning

Glæde over afsluttet opgave. Tristhed over undvære samarbejdet efter opgavens afslutning. Fokus på evaluering af rutiner, roller, forløbet og opgaven.

  • Man skal ikke altid tage ting personligt, folk har forskellige indstillinger til afslutningen forstået sådan at nogen har fx ikke lyst til at tage den vilde afsked osv. Man skal se det som en opgave der skal løses og ikke et venskab.
  • Erfaring omkring ens egen/gruppens udførelse af gruppearbejdet og opgaven. Man kan her se det større billede og få overblik.

Rollefordeling og personlighed

  • Anvendelse til selvforståelse og udvikling, forståelse og justering af gruppedynamik og ved ansættelse
  • Eksempler: Belbins 9 teamroller, DISC-analyse MBTi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.